Hvorfor er det så få kvinner som flyr?

Det er 100 år siden franske Raymonde de Laroche var den første kvinnen i verden som tok flysertifikat 8. mars 1910. 16. september samme år fløy Bessica Medlar Raiche sin første solo i flyet hun hadde bygget sammen med sin mann i Mineola, NY. Hun ble første sertifiserte kvinnelige pilot i USA. Og det gikk ikke mange år før kvinner hadde tjenestegjort som bombeflygere, stuntpiloter og gjennomført utfordrende langdistanseturer. Her hjemme etablerte Gidsken Jakobsen fra Narvik sitt eget flyselskap i 1930.

Men fortsatt er bare seks prosent av flygerne i de fleste vestlige land kvinner. Hvorfor er det slik, spør Mireille Goyer i en blogpost for AVwebinsider.

Hun er også initiativtaker til aksjonen CentennialOfWomenPilots.com.

Kan det være uniformen? Goyer skriver at hun vedder på at mange små jenter drømmer om å fly som en fugl. Men hun vil også satse penger på at de fleste ikke drømmer om å vokse opp til å gjøre en jobb som krever at de skal gå i maskuline herreklær med tilhørende svart slips. På samme måte som hun tviler på at små gutter går rundt og drømmer om å få en jobb som krever at de skal gå i dameklær daglig.

Selv om det nærmer seg 6000 kvinner i USA som har ATP-sertifikat, krever fortsatt bransjen og de beste flyskolene at kvinnene stiller i herreklær på jobb.

Videre spør hun hvorfor praktisk talt ingen av luftfartsindustriens reklamer er rettet mot kvinnelige forbrukere, og hvorfor flyskolene ikke viser kvinnelige studenter i sine rekrutteringskampanjer.

– Når kvinner er representert, de er vanligvis avbildet som en tilskuer eller passasjer. Jeg har nylig sett en markedsføringsvideo fra en av de mest respekterte luftfartsakademier i verden, og la merke til at i den fire minutter lange filmen, var det bare et rask skudd av en kvinnelig pilot, og hun snakket aldri. Om utelatelsen var med vilje eller ikke, er luftfartsindustrien budskap klart: kvinners rolle i luftfart er ubetydelig, skriver Goyer.

Som kontrast viser hun til at Harley Davidson økte antallet kvinnelige motorsykkeleiere med 29 prosent fra 2003 til 2008 ved å lage nettsider for kvinnelige motorsykkelentusiaster og arrangere egne kjøreturer for kvinner.

– Som flyinstruktør, opplever jeg at mange kvinnelige studenter har en tilnærming til flygetrening som noe de egentlig ikke burde gjøre. Derfor trenger de ofte mer oppmuntring enn de fleste mannlige studenter gjør. Hvordan kan vi endre måten kvinner tenker om seg selv og sin rolle i denne spennende bransjen, spør Mireille Goyer.

PS! AOPA Norge har bare tre kvinnelige medlemmer.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Nyheter. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s