AOPA klager Samferdselsdepartementet til Sivilombudsmannen i Rygge-saken

AOPA klaget Rygge Sivile Lufthavn til Samferdselsdepartementet for mulig brudd på konsesjonsvilkårene. Snart et år senere har ikke departementet svart på om Rygges holdning til GA-trafikk er i strid med konsesjonsvilkårene. AOPA har nå klaget saken til Sivilombudsmannen.

Les klagen her!

SVARER IKKE: Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Hovedpunktene i brevet om forholdene ved Rygge var at avgiftene ikke er kostnadsbaserte, tvungen handling er innført uten hjemmel, et eget GA-regelverk er innført uten godkjenning, og at dette er i strid med konsesjonsvilkårene for en lufthavn som er åpen for allmenn trafikk. AOPA understreket at det er enkle tiltak som skal til for å gi et tilbud for GA-trafikk på Rygge.

I klagen til Sivilombudsmannen understreker AOPA at flyplassen forskjellsbehandler almenfly og kommersiell flytrafikk ved å legge hindringer i veien for den første gruppen, noe adm. dir. Pål Tandbergs bekrefter i en uttalelse til Moss Avis, der han klart gir uttrykk for at flyplassen ikke vil ha almenfly. AOPA mener dette er direkte i strid med konsesjonsvilkårene.

– De offentlige flyplasser er en del av en infrastruktur for transport i Norge, i likhet med veier, og man kan si at en flyplass har en form for geografisk monopol. Det gir liten mening å si at man i stedet kan lande på f.eks. Torp eller Karlstad hvis man skal til Moss, Sarpsborg eller Fredrikstad. Som det er nevnt i brevet til Samferdselsdepartementet, er det kun flyplassene Gardermoen, Torp og Rygge som tilbyr fullverdig instrumentinnflyging i Øst-Norge. Notodden og Geiteryggen har meget begrenset åpningstid, og foreldete innflygingshjelpemidler, skiver AOPA i klagen.

Almenflyging omfatter ikke bare småfly i klubb eller privat regi, men også taxi-flyging og charter. For avvikling av slik trafikk er det krav til medbringelse av driftstoff til destinasjon pluss alternativ flyplass. Det er selvsagt at tilgjengelighet på instrumentflyplasser er viktig for sikkerheten, ikke mist når været av og til ikke blir som meldt på forhånd.

AOPA er klar over at konsesjonen er gitt til Generalinspektøren for Luftforsvaret (som eier flyplassen), men det er RSL som utøver konsesjonen, har bekostet anleggene på sivil side, og som innkrever avgiftene. Hvem som sørger for at også almenfly får tilgang til flyplassen er underordnet, bare det blir gjort, slik at konsesjonsvilkårene kan oppfylles.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Myndighetskontakt, Nyheter og merket med , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til AOPA klager Samferdselsdepartementet til Sivilombudsmannen i Rygge-saken

  1. Tilbaketråkk: GA-plattingen på Rygge må åpnes for bruk « AOPA Norge

  2. Tilbaketråkk: Nå kan du fly til Moss « AOPA Norge

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s