Advarer mot redningsskjerm-ulykker

Luftfartstilsynet advarer mot utilsiktet utløsning av redningsskjerm etter en alvorlig hendelse utenfor Grønnland.

2. februar 2007 var et enmotors fly av typen Cirrus SR 20 på vei fra Goose Bay, Canada til Reykjavik, Island. Ca 80 NM sørvest av SI NDB rapporterte piloten variasjoner i oljetrykket. Motoren stoppet deretter og det ble utført en nødlanding på vannet.

Et SAR helikopter ble deretter sendt ut og luftfartøyet ble funnet i sjøen. I det helikopteret nærmet seg det forulykkede luftfartøyet førte downwash fra hovedrotoren til at vrakdelene kom i bevegelse. Dette førte igjen til at BRS/CAPS (Ballistic Recovery System/Cirrus Airframe Parachute System) ble utløst da helikopteret kun var ca 150 meter fra havaristen.

Systemet fungerer ved at en redningsskjerm skytes (solid state rocket) ut fra skroget med stor kraft. Dersom helikopteret hadde vært lavere, kunne skjermen bli skutt opp i helikopterets hovedrotor.

Luftfartstilsynet vil følge opp merking av luftfartøy med BRS/CAPS utstyr montert. Det er likevel viktig å merke seg at utstyr kan være montert i enkelte luftfartøy uten at slik merking er gitt. Les mer!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Nyheter, Sikkerhet. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s