Endringer i luftrommet 7. april

Avinor vil som den første leverandør av lufttrafikktjenester i verden ta i bruk det nye innflygingssystemet Point Merge System (PMS) i luftrommet over Østlandet. Det vil innbære endringer i luftrommet over Sørøst-Norge.

Mens du venter på AIP-en som publiseres 7. april, kan du ta en titt på dette kartet (klikk på kartet for en større versjon).

Det nye systemet skal gi både pilotene og flygelederne en større grad av forutsigbarhet når flyet nærmer seg flyplassen. Før møtepunktet (Point Merge), som alle fly skal passere på vei inn i den siste fasen av nedstigningen, ordnes rekkefølgen av fly ved hjelp av systemet, noe som sikrer en effektiv organisering av landingene. Systemet også planlagt innført i luftrommet over Dublin, München, Brussel, Paris, Roma og Wien.

Kutter 300 kg CO2

Dagens system gjør at flyene beveger seg nedover mot en flyplass i etapper mellom forkjellige flygehøyder – med pådrag av gass i hver etappe. Med det nye systemet kan motorene nå gå på tilnærmet tomgang og flyene foretar en glideflukt ned mot rullebanen. Dette skal gi en gjennomsnittlig reduksjon i CO2-utslippene på 300 kilo per flygning.

Kapasitetsøkning

Systemet er utviklet av Eurocontrol Experimental Centre (EEC) i Frankrike og er i samarbeid med Avinor tilpasset luftrommet over Østlandet. Systemet inngår som en del av det omfattende prosjektet Oslo ASAP (Advanced Sectorisation & Automation Project). Sammen med andre tiltak skal det tilrettelegge for en framtidig kapasitetsøkning ved Oslo lufthavn Gardermoen

Omfattende opplæring

Siden januar har det foregått en omfattende opplæring av personellet ved kontrollsentralen i Røyken, etter at det tidligere er gjennomført virkelighetsnære simuleringer av systemet hos EEC.  Hver flygeleder vil i gjennomsnitt ha gjennomført 40-50 timer i simulator, før de tar i bruk det nye systemet.

Som et ledd i implementeringen av det nye systemet innfører Avinor restriksjoner i antall flygninger til og fra Østlandet i en periode på noen uker fra 7. april, melder Avinor.

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Nyheter, Planlegging, Sikkerhet. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s