En luftig ferd over hovedstaden

NY BOK: Over 144 sider er de fleste områdene av hovedstaden foreviget fra luften.

I 23 år har flyfotograf Lasse Tur sett Oslos utvikling fra luften. Nå kan han endelig dele inntrykkene med mannen i gata, melder dittOslo.

Fotografen tilbrakte 900 timer i småfly i 2010. Svært mange av disse timene gikk med til å sirkulere over Oslo. Resultatet har blitt 144 sider der de fleste områdene av hovedstaden foreviget fra luften, og hvert flyfoto er akkompagnert av en liten faktatekst.

Til tross for at 56-åringen eier sitt eget småfly, har han ikke selv flysertifikatet. Derfor har han fått med seg en pensjonert politimann som fast pilot.

– Jeg har vel vært pilot for Lasse i fire år nå. Flysertifikatet tok jeg mens jeg fortsatt jobbet som politimann, og planla med det hva jeg skulle gjøre etter jeg skulle gå av med pensjon. Nå trives jeg veldig godt bak spakene, sier Oddmar Stenhaug til dittOslo.

Flere norske byer og områder skal foreviges og gis ut i bokform. Først ut er Asker og Bærum, som allerede er trykket. Deretter følger Stavanger, Drammen og Lærdal.

Les mer og se video hos dittOslo.

Dette innlegget ble publisert i Nyheter. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

