Den umulige svingen

Å beherske denne nødmanøveren kan redde liv.

Det er tre hendelser piloter frykter mest: kollisjon, brann og motorsvikt like etter avgang. Den siste av disse skjer omtrent to ganger om dagen.

– Konvensjonell visdom sier at en pilot skal lande rett fram når motorfeil oppstår kort tid etter avgang. Jeg er evig takknemlig for at jeg ikke var klar over denne såkalte gylne regel 8. april 1957, skriver Barry Schiff i AOPA Pilot.

Kort tid etter avgang fra Santa Monica Airport i en Stinson Voyager (N40156), ble hans verden umiddelbart skremmende stille. Uten å vite bedre, pisket han flyet inn i en høyresving, og landet på en taksebane parallelt den ene rullebanen. Det ble en hard landing med skade på flyet, og han fikk klare tilbakemeldinger fra pilotkolleger:

– Etter denne ulykken, fortalte flere erfarne piloter meg om den gylne regel. De formante meg til å lande rett fram og ikke forsøke å snu. Men det var noe galt med denne konvensjonelle visdommen, tenkte jeg. Ved å følge deres råd ville jeg har krasjet i et overbelastet boligområde. Jeg er overbevist om at utfallet ville ha vært katastrofalt.

Les mer om ukonvensjonell visdom og se video på AOPA Online.

NB! Om du ikke har brukernavn og passord for medlemstjenestene på AOPA.org, finner du ditt amerikanske medlemsnummer på omslaget (adresselappen) til AOPA Pilot Magazine.

Dette innlegget ble publisert i Nyheter, Sikkerhet. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

