Havarikommisjonen bekymret for Kjeller-piloter

Det er svært begrenset mulighet til å foreta landingstrening på Kjeller. Havarikommisjonen peker nok en gang på problemene det skaper for erfaringsnivået blant pilotene ved landets største GA-flyplass.

Kjeller flyplass (Foto: Kjeller Aero Senter)

Etter to nye havarirapporter der samme fly fra Nedre Romerike Flyklubb er involvert i landingsuhell på Rakkestad, skiver Havarikommisjonen at det er en spesiell utfordring å holde til på Kjeller flyplass. Småflymiljøet får ros for sine forsøk på endre denne uheldige situasjonen.

I rapporten fra den ene ulykken var det retningskontrollen som gikk tapt da motorpådraget ble økt for å foreta ny avgang direkte etter landing på rullebane 33. Fartøysjefen forsøkte å korrigere kursen med pedaltrykk, men dette forhindret ikke at flyet kjørte ut på venstre side av rullebanen og fikk skader på blant annet understell og propell før det stoppet. Havarikommisjonen mener retningskontrollen mest sannsynlig gikk tapt som følge av for sen og for forsiktig pedalbruk, og fraråder forsøke på å ta et fly opp i lufta igjen dersom man mister retningskontrollen, siden dette kan føre til ulykker med alvorligere utfall enn en utforkjøring i moderat hastighet.

Den andre rapporten omhandler bortfall av motorkraft på «base» til rullebane 15 på Rakkestad. Fartøysjefen nådde ikke fram og landet i dyp snø 100 m før terskelen. Nesehjulet og propellen på ble bøyd bakover. Det er ikke funnet tekniske feil ved flyet som kan forklare hendelsesforløpet, og Havarikommisjonen konkluderer ikke om årsaksforhold. De utelukker likevel ikke at årsaken til havariet var at fartøysjefen feilbedømte høyden over den store hvite konturløse flaten før baneterskelen.

Det påpekes at problemstillingen med manglende visuelle referanser bør vies stor oppmerksomhet av alle som foretar innflyginger over vann og snøkledde flater. Havarikommisjonen mener at den planlagte installeringen av PLASI kan forhindre gjentagelse av lignende hendelser på Rakkestad.

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Nyheter, Sikkerhet. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s