Havarikommisjonen påpeker Diamond DA40D-feil

LN-NEX kort tid etter landingen. Flyet kom inn over de to hangarene i bakgrunnen.

Etter avgang fra Rygge stoppet motoren momentant med et smell. Fartøysjefen gjennomførte en vellykket landing på en taksebane som gikk på tvers av rullebanen. Det oppsto ingen personskade eller ytterligere skade på flyet. Men det skulle gå seks år før rapporten fra Havarikommisjonen nå foreligger, med en sikkerhetstilråding til motorfabrikanten.

Funn gjort i forbindelse med undersøkelsen tyder på at motoren kan bli alvorlig skadet av å fly med lavt motoroljetrykk selv om ikke rød varsellampe er tent. Havarikommisjonen tilrår derfor at Thielert Aircraft Engine revurderer grenseverdiene.

Motoren hadde tre måneder tidligere vært fløyet med lite olje og lavt motortrykk en kort periode. Dette skal ha ført til overhoppheting av stemplene og kryssbolten, og det er sannsynlig at denne overopphetingen kan ha ført til motorhavariet.

Flytypen DA40-D som ble typesertifisert av JAA, tilhører en ny generasjon fly med forventede lave driftsutgifter. Erfaringer hos Oslo Flyveklubb har imidlertid vist at deres fly av typen har hatt uakseptabel lav driftssikkerhet. Gjentatte tekniske feil og stadig utskiftning av komponenter har stilt klubben ovenfor store utfordringer, skriver Statens Havarikommisjon for transport.

– Rapporten er rent praktisk interessant lesing med tanke på hvordan opptre ved motorkutt i en kritisk fase, skriver flytryggingsjef Per Julius Helweg på Oslo Flyveklubbs hjemmeside. Fartøysjefen får ros for hvordan han håndterte situasjonen.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Nyheter, Sikkerhet. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s