Arbeidet med å finne permanente løsninger for GA-parkering på Rygger er i gang. Det er allerede nå klart at Rygge vil stoppe praksisen med å kreve parkeringsavgift utenfor terminalområdet.
7. september deltok AOPA-president Torkel Hasle og visepresident Paul Davidsen på et møte i Samferdselsdepartementet sammen med representanter for Luftoperativt Inspektorat (som er konsesjonshaver på Rygge) og Norges Luftsportsforbund (NLF).
– Jeg innledet med å si at avgifter på Rygge for GA forsatt er altfor høye, og at det haster med å få på plass permanente løsninger når «sommer-ordningen» med parkering på de-ice oppphører i løpet av oktober, sier Hasle, og minner om forpliktelsene som ligger i BSL E 1-1 når man har konsesjon for en lufthavn for almen bruk.
Tre konkrete tiltak kom ut av dette møtet:
- Luftoperativt Inspektorat vil ta opp med kommunen om man kan ta i bruk GA-plattingen for parkering av inntil 5 GA-fly. Hvis Rygge Sivile Lufthavn har bruk for området der GA-plattingen ligger til parkering, må de dekke kostnadene ved flytting av plattingen. Det er da snakk om å forskyve den vestover.
- Parkering på GA-plattingen vil ikke utløse parkeringsavgift, men det blir fortsatt geleiding ut/inn til terminal.
- Samferdselsdepartementet vil sammen med Luftoperativt Inspektorat ta kontakt med Rygge kommune og Fylkesmannen i Østfold for å få fart på reguleringsprosessen.