– Part M fungerer ikke

Reglene for vedlikehold av allmennfly (EASA Part-M) er for vanskelige å forstå, for dyre å følge og altfor byråkratiske. Etter en unison tilbakemelding fra AOPA og andre flyorganisasjoner over hele Europa, settes det nå ned en arbeidsgruppe for å ta vedlikehold på vedlikeholdsreglene.

Under en EASA-workshop i Köln 27. oktober var det bred enighet om at Part M er en tung og unødvendig belastning for allmennflygningen. Det har vært en stor endring som ikke har løst noe kjent problem. Den gamle ordningen representerte ikke en sikkerhetsrisiko.

Fra AOPA deltok Dan Åkerman (Sverige), Raynir Gudmundsson (Island) og George Done (Storbritannia), sammen med 200 delegater, inkludert representanter luftfartsmyndigheter i 21 europeiske land.

George Ferdig og Dan Åkerman holdt en presentasjon om hvordan Part M hadde påvirket flyeiere og piloter over hele Europa, og deres konklusjon ble gjentatt av andre grupper som representerer ulike deler av flyindustrien: Part M fungerer ikke.

–  Budskapet var det samme; Part M var dårlig gjennomtenkt, dårlig skrevet og uoversiktlig, og fra et sikkerhetsmessig synspunkt var det ikke berettiget. Det var ikke ulykker på grunn av dårlig vedlikehold under det gamle systemet, sier George Ferdig.

EASAs Eric Sivel sa intensjonen hadde vært god, og antydet at noen av problemene med Part M stammet fra hver stats tolkning snarere enn fra reglene selv. Denne analysen møtte lite forståelse hos bransjens representanter, som sterkt støttet et forslag om haste-etablering av en EASA-arbeidsgruppe. Det er håp om at dette skal skje allerede før nyttår.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Eget fly, Myndighetskontakt, Nyheter, Sikkerhet. Bokmerk permalenken.

Ett svar til – Part M fungerer ikke

  1. Tilbaketråkk: – Nedgang i GA-aktivitet som følge av Part M « AOPA Norge

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s