– Sjekket ikke været godt nok før flyturen startet

LN-BCD etter nødlanding med redningsskjerm. Foto: Politiet.

Statens havarikommisjon for transport (SHT) konkluderer med at redningsskjermen reddet livet til alle de ombordværende i en Cirrus SR20 flygemaskin som havererte i Vest-Agder i mai i fjor. Fartøysjefen får skryt for at han handlet resolutt da han aktiverte flyets redningsskjermsystem etter å ha mistet kontrollen over maskinen i isings- og instrumentforhold. Samtidig er SHT kritisk til at fartøysjefen ikke hadde gjort seg tilstrekkelig kjent med værforholdene underveis før flygingen ble igangsatt. Les mer i Flynytt. Se også SHT-rapport 1-2012.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Nyheter, Sikkerhet. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s