Levil AHRS-G Mini flighttest

Tilbake fra Sun n’ Fun med nyinnkjøpt  duppeditt, Levil AHRS-G Mini trådløs attitude indikator. AHRS = Attitude and Heading Reference System, en avansert elektronisk gyro følsom for bevegelser og akselerasjon. En erstatning for den gamle vakuumdrevne horisonten og retningsgyroen, og basis i alle moderne glasscockpiter.

Den kobles til Ipad og appen Airnav Pro. 3D-data kan kjøpes i appen, ca 350 kr. pr land. Topografisk kart er gratis, basert på Openstreetmap, eller du kan kjøpe ICAO kart for bl.a. Norge, Danmark, Tyskland og Frankrike.

Kombinasjonen av AHRS-boksen og Airnav appen er at Ipad omdannes til en EFIS (Electronic Flight Information System), og på toppen av dette et syntetisert bilde av landskapet. Vanligvis er dette meget kostbart, men nå er det plutselig innen rekkevidde for flere.

Prøveturen gikk i en Cessna Skylane (LN-PLH) fra Torp (ENTO) til Borlänge (ESSD) via VATEX, LV og LEGPO. Raskt å legge inn rute med interaktivt verktøy. Hvis du har lagt inn en profil for flyet (fart og fuelflow), får du raskt opp ETE og fuelforbruk, evt. korrigert for vind hvis du ønsker å ta hensyn til det.

Ipaden ble festet med RAM mount med sugekopp på sideruten.  Det finnes også feste for stikka, men jeg synes den  tar for stor plass, og sperrer sikten til instrumentene. Selv om Ipad 3 er litt tykkere enn forrige modell, kan festene brukes om hverandre.  AHRS-boksen ble plassert på glareshield og festet med dobbeltsidig tape. Pilen på dekslet må peke  forover, men det er ikke så nøye med headingen, for den hentes fra GPS.

Som det fremgår av bildet (snapshot fra en Ipad 3), vises terrenget i 3D, basert på luftfoto! Den nederste delen inneholder ruten, og et bevegelig kart, men annen info kan velges i oppsettet.  I tillegg til ønsket track kan kartet også vise  bearing til neste veipunkt, og en trackvektor med markering for 2, 5 og 10 min. Nyttig!

Veipunkter dukker opp etter hvert i 3D-bildet, og det gjør det lett å styre. Det er mulig å slå på terrengvarsel, slik at terrenget farges gult/rødt når bakkeklaringen er under 1000/100 ft. Det fungerer både i 2D og 3D.

Klikk på bildet for full størrelse

En ganske imponerende sak, enkel å koble til og enkel å bruke.  Boksen har innebygget batteri (8 timers forbruk) , og mulighet for tilkobling av strøm fra flyet (8-32 V), som også lader batteriet. Ellers kan den lades via USB-tilkobling.

Kommunikasjonen mellom Ipad og boksen er med WiFi, slik at boksen opptrer som et aksesspunkt. Du kan ikke samtidig bruke Ipad mot Internet, men det er det vel ikke behov for. Løsningen virket ikke helt stabil, det kan skyldes appen, mulig at det gjenstår noe testing.

Det er to protokoller som kan benyttes:

  • TCP (en til en-oppkobling), valgt som standard
  • UDP broadcast (datagram), som tillater flere brukere samtidig mot boksen.

Jeg tror det siste er å foretrekke, fordi det er en enklere protokoll, erfaringer på bakken i etterkant kan tyde på det.

Levil har laget en egen app for testing av boksen. Søk på AHRS Utility i AppStore. Her kan du konfigurere boksen til å bruke UDP, og sjekke at alt fungerer.  Funker både på Iphone og Ipad. Se snapshot til høyre.

Klikk på bildet for full størrelse

Som sagt er Ipad  i største laget for montering på stikka, og det er heller ingen god plassering å ha den på låret (MyClip), fordi det blir for mye hodebevegelser.  En mulig bedre løsning er å bruke Iphone, og montere den på stikka. Appen støttes bra på Iphone, og EFIS vises i fullskjerm på egen side. Siden det er boksen som gir attitude-data, spiller det ingen rolle om Iphone beveges. Men bruk for all del ikke EFIS på Iphone uten boksen, da er det gyroen i Iphone som styrer det hele, og det blir jo helt galt.

Dessverre mistet jeg boksen på hangargulvet etter flighten, lokket ramlet av og batteriet falt ut, det var ikke festet godt nok inni boksen. Dermed røk den ene batteritilkoblingen. Forbindelsen måtte loddes, men boksen virket fortsatt – heldigvis:-). Ananda hos produsenten Levil ga suveren mailsupport (det var hun jeg handlet med på Lakeland), og jeg sendte et par tips om forbedringer for å gjøre boksen mer robust.

Det er i grunnen et mirakel at dette i det hele tatt fungerer, og til den prisen (jeg betalte $760 for boksen med messerabatt og 7% sales tax). Attitude-indikasjonen var meget bra, selv uten innjustering, og mer enn god nok for vanlig flyging. På et flatt bord, var feilvisningen noen tidels grader, mer enn bra nok.  GS, høyde og track hentes fra Ipaden’s innebygde GPS, som har god følsomhet og sjelden faller ut. Vær oppmerksom på  at det er kun modellene med 3G (mobildata) som har GPS. WiFi- modellene krever en separat GPS, som også må lades og kobles til.

Det må understrekes at dette ikke er en løsning for primærinstrument i sertifiserte fly. Det finnes en modell for experimental fly, som har tilkobling til pitot/static, slik at airspeed og turns kan vises. Men som et backupinstrument er det utmerket, ikke minst fordi det vil fungere helt uten strøm fra flyet, bare man har ladet batteriet. Både Ipad og boksen har en batterikapasitet på minst 8 timer.

Det jobbes imidlertid med en sertifisert modell, som kan brukes sammen med primærinstrumenter IFR, men da skal FAA ha  $1 mill  up front, i cash! Og prisen 10-dobles – minst! Men det er samme boksen. I mellomtiden må  vi humpe videre med våre tilårskomne sertifiserte vakuumpumper med stipulert levetid på  700 timer, men som kanskje ryker etter 40! I flysikkerhetens navn.

I Europa er det Airnav Pro som er den aktuelle appen, et imponerende stykke software i seg selv. I USA finnes WingX Pro7, men den har ikke kart som dekker Europa.  Forøvrig finnes det flere apper som kan vise EFIS, men som mangler kartdekning og verktøy for planlegging. Inntil videre leder Airnav Pro (det er utviklet i Sveits), også fordi kartene er gratis eller rimelige.  Du kjøper de kartene du trenger, men slipper årlig abonnement. Skydemon, som også dekker Europa, har ikke støtte for 3D-visning og AHRS, så langt jeg har sjekket.

AOPA har en omtale av løsningen med WingX her.

Noen sier at dette bare er begynnelsen….

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Gadgets, IFR, iPad og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Levil AHRS-G Mini flighttest

  1. Aksel sier:

    Kan man bruke terrain warning i kartet uten å ha boksen med efis?

  2. p210 sier:

    Ja, EFIS-boksen gir kun attitude-informasjon. Posisjon og høyde hentes fra GPS.
    I 2D-modus vil terreng nærmere enn 1000 ft farges gult, og terreng nærmere enn 100 ft rødt.

  3. Tilbaketråkk: Xavion – din venn i nøden | AOPA Norge

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s