Korrosjonskontroll på Cessna 100-200 serien

Cessna har utarbeidet et korrosjonskontrollporgram, se Cessna SID_instructional_doc

iAOPA har tatt opp spørsmålet om dette er obligatorisk eller veiledende med EASA, som har kommet til at dette ikke er obligatorsisk, selv om Cessna har tatt dette inn i sin Service Manual. Det er imidlertid opptil nasjonale CAA å avgjøre dette, så lenge EASA ikke har publisert en SIB.

Luftfartstilsynet har den 25. november 2013 publisert AIC 24/13, som bekrefter at det er opptil eier/bruker å vurdere om en slik omfattende inspeksjon er nødvendig, og om SID skal innføres i vedlikeholdsprogrammet. Eier skal søke råd hos CAMO.

iAOPA uttaler følgende om saken:

Some maintenance organisations appear to abuse the Cessna SIDs for squeezing money out of their insecure customers and offer «flat rates» for the inspections with prices between 5000 and 10000 Euros (without fixing findings), which appear to exceed the cost for the required effort by far.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Eget fly, Myndighetskontakt, Sikkerhet. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s