Asiana Airlines: Visual approach very stressful?

Kaptein Lee Kang Kuk (sic) var meget bekymret for en visual approach til SFO, og ble også forvirret av alle de automatiske kontrollene i B777. Hastigheten var 34 kts under Vref da halen deiset i vannet før rullebanen.  Autothrottle var i idle.

Instruktøren hans ga ham følgende skussmål to dager før ulykken:

«He said that the trainee captain was not well-organized or prepared, that he conducted inadequate briefings, and that he deviated from multiple standard operating procedures.»

Allikevel fikk han fortsette, ufortrødent! Kanskje han skulle finne seg en annen jobb, og bytte navn til Crook?

Og så er det vel kanskje  lurt å holde seg unna asiatiske selskaper, de har en kultur som ikke akkurat fremmer flysikkerheten: Hvis du  disconnecter autopiloten, får du sparken!

En totalt unødvendig ulykke – akkurat som AF447.

For ekte piloter er visual approach PoC (Piece of Cake)! På tide å ansette piloter som har lært å fly?

Mer om saken her.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Sikkerhet. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s