Tilsynet legger seg helt flat

Uriktige vedtak, feil i saksbehandling, manglede respekt og profesjonalitet. Det er bare noen av stikkordene når luftfartsdirektør Stein Erik Nodeland nå legger seg fullstendig flat i saken der Kåre-Jan Johansen fikk problemer med å få godkjent selvbygde helikoptre.

Luftfartsdirektør Stein Erik Nodeland. Foto: Luftfartstilsynet.

Luftfartsdirektør Stein Erik Nodeland. Foto: Luftfartstilsynet.

Resultatet er er at Permit to Fly nå er erstattet med luftdyktighetsbevis for eksperimentfly (Annex II), og at man ikke lenger trenger STTT (særskilt tillatelse til tjenestegjøring), men kun gyldig sertifikat for de samme luftfartøyene, en betydelig forenkling. I tillegg vil det ikke lenger bli satt operative begrensinger (natt, IFR), for disse flytypene.

– Luftfartsdirektøren sier i klartekst at flymiljøet skal kunne forvente åpenhet, samarbeid, respekt og profesjonalitet fra hans medarbeidere. Det vil være et godt resultat av en kjedelig og langvarig sak, sier AOPA-president Torkel Hasle, som har bistått Johansen i konflikten.

Etter en intern gransking innrømmer Luftfartstilsynet i et brev til Samferdselsdepartementet at de endret prakis i 2008 uten at det var grunnlag for dette i regelverket, at terminologien de brukte varierte fra år til år, og at vedtak ble fattet uten nødvendig begrunnelse. Saksbehandlingen tok også for lang tid, og søkerne fikk ikke den veiledning de hadde krav på:

I relasjon til god forvaltningsskikk ble det påpekt at Luftfartstilsynet ved flere anledninger svarte parten på en måte som ikke var i samsvar med at Luftfartstilsynet har selvstendig plikt til å sørge for at saken er godt nok utredet, plikt til å opptre saklig og objektivt og med plikt til å opptre vennlig, høflig og profesjonelt.

Klagene ble også håndert på feil måte, slik at «muligheten til kvalitetssikring ikke har vært til stede». Nå skal det ryddes opp med tydelige prosedyrer, økt kompetanse og nødvendig kvalietssikring, ifølge brevet til Samferdselsdepartmentet.

AOPA-president Hasle tilføyer at Luftfartstilsynets raske omlegging av praksis og positive holdning til GA-miljøet lover godt for fremtiden.  – Dette er helt i tråd med signaler fra EASA, som har innsett at GA-sektoren var overregulert.

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Eget fly, Myndighetskontakt, Nyheter. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s