Hva gjør du når det blir kengeru-landing?

Skader på undersiden av en C210, sett bakover mot halen. (Foto: Norrønafly Rakkestad)

Skader på undersiden av en Cessna P210, sett bakover mot halen, etter havari på Rakkestad i 2012. (Foto: Norrønafly)

Når flyet detter i bakken og spretter opp igjen, er det ingen tid til å lese sjekkliste. 

Under landing på rullebane 15 på Rakkestad førte vindforandringer til at en Cessna P210 falt ned på rullebanen fra 2-3 meters høyde. Flyet spratt opp i luften igjen, og da det traff rullebanen for andre gang, var det med nesehjulet først slik at nesen spratt markert opp. Flyet fikk derfor en høy nesestilling og fortsatte å fly ustabilt med høy angrepsvinkel helt til det falt tilbake på rullebanen. Etter en ny sprett valgte fartøysjefen å avbryte landingen. Han ga full motor, hevet flapsen til 10° og hevet understellet. Flyet greide ikke å vinne høyde, men sank tilbake på rullebanen. Det skled deretter ca. 250 meter på buken før det stoppet. Ingen av de seks ombord ble skadet, men flyet ble betydelig skadet i buken.

Havarikommisjonen påpeker at i en slik situasjon er det viktig at nesen holdes oppe slik at flyet ikke kommer ned igjen på rullebanen med nesehjulet først. En landing på nesehjulet kan lett føre til at flyet spretter opp på ny. Erfaringsmessig har slike hopp en tendens til å forsterke seg, og kan ende med havari.

Anbefalt teknikk dersom fly i denne kategorien spretter opp etter første berøring med rullebanen, er å “fryse” nesestillingen og å støtte på med motorkraft for å dempe gjennomsynkningen. Et alternativ er å gi på full motor og avbryte landingen. Dersom flyet har kommet for langt inn i en sekvens med ukontrollerte hopp og/eller er i ferd med å miste retningskontrollen kan det imidlertid være risikabelt å ta flyet opp i lufta igjen.

– En viktig lærdom fra denne ulykken er at en ved avbrutt landing må forvisse seg om at flyet har begynt på en reell stigning før understellet tas opp, konkluderer Havarikommisjonen.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Nyheter, Sikkerhet. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Hva gjør du når det blir kengeru-landing?

  1. Zlatan A. Hanssen sier:

    Jeg har ennå ikke fått lest HSL-rapporten. Men POH for C210 har en helt annen prosedyre for «balked landing» enn den som er benyttet her. Heving av understellet er ikke nevnt med et ord…

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s