Enklere å fornye land og sjø

Kontrollant og norsk sjøflygings grand old man Kjell Meum i Kilen.

Kontrollant og norsk sjøflygings grand old man Kjell Meum i Kilen.

Nå kan tid på land og sjø igjen kombineres om du vil fornye rettighetene etter 12-timersregelen.

De nye europeiske sertifikatreglene som ble innført i fjor (Part-FCL) tok bort denne muligheten som norske myndigheter hadde åpnet for i det gamle regelverket (JAR-FCL). Men etter en lang og kronglete prosess, har europeiske myndigheter godtatt en norsk unntaksbestemmelse, melder Flynytt.

Nå holder det med én instruktørtime som minimum. 12 flytimer samlet for de to klassene er også tilstrekkelig, så lenge minst én av de seks påkrevede timene som fartøysjef har skjedd i hver av klassene siste 12 måneder.

Slik blir den nye regelen (FCL.740.A(b)(3) of Annex I (Part-FCL) to Regulation (EU) No 1178/2011):

(3) When an applicant holds both a single-engine piston aeroplane land class rating and a single engine piston aeroplane sea class rating, they may comply with the requirements of FCL.740(b)(IXii) to revalidate both ratings by completing, within the 12 months preceding the expiry date of the rating, 12 hours of flight time in a single engine piston aeroplanes, including:

6 hours as pilot in command in single engine piston aeroplanes of which at least 1 hour shall be in a landplane or in an amphibian operated as a landplane and at least 1 hour shall be in a seaplane or in an amphibian operated as a seaplane; and

12 take-offs and landings on land and 12 take-offs and landings on water; and
a training flight of at least 1 hour with a flight instructor (FI) or a class rating instructor (CRI). This training flight may be completed in a single engine piston aeroplane, seaplane or amphibian.

Applicants shall be exempted from this flight if they have passed a class or type rating proficiency check or skill test or assessment of competence in any other class or type of aeroplane.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Myndighetskontakt, Nyheter. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s