Autorouter.eu – ny flightplanløsning – gratis!

Klikk på logo for kobling til web-siden

Det dukker stadig opp bedre verktøy for flightplanning og filing. Ofte er det å finne en rute som Brussel aksepterer en krevende oppgave. Ruten skal være flybar, og helst uten for store omveier. Tidligere har vi omtalt programmet FlightplanPro (som også benyttes av RocketRoute), og eurofpl.eu, en gratis skytjeneste.

Nå er det dukket opp enda en løsning, Autoroute, utviklet av to smarte og flyinteresserte sveitsere. Ikke bare kan man finne en  rute som validerer, løsningen gir deg også p-log (operativ flighplan),  briefing (bl.a. en svært nyttig vertikalprofil av ruten), og mulighet til å file flightplan mot Brussel «on the fly».

Mitt inntrykk, etter en kort testing, er at Autoroute løser oppgaven på en utrolig bra måte. Der de andre  gir opp å finne en rute, og du må trå til selv med diversetriks, DCT’s og høydeendringer, klarer Autoroute allikevel å finne en bra rute.

Det er lett å komme i gang, bare å registrere epost og passord. Hvis du også ønsker tilgang til  direkte filing, må du oppgi telefonnummer og regne med å  få en oppringing fra supportfolkene. Jeg har enda ikke testet denne funksjonen, og hvis man fortsatt vil bruke Europfpl, er det enkelt å importere en flightplan via «cut&paste» .

Skjermbilde 2014-10-08 kl. 11.37.15

Bildet viser liste over ruter som er lagret. Overhead er tilleggsdistansen utover CG (Storsirkel), altså hvor mye lengre ruten er sammenlignet med  luftlinje («as the crow flies»).

Skjermbilde 2014-10-08 kl. 11.40.53

Detaljer om ruten vises sammen  med Google-kart som kan åpnes og zoomes i fullskjerm, hver legg kan vises ved å holde markøren over den. Programmet foreslår automatisk alternative flyplasser, og indikerer om de er IFR eller VFR. Man kan velge laveste/høyeste flightlevel, konfigurere flere fly og piloter, og legge inn ytelsesdata for hvert fly. Det ligger allerede inne en rekke flytyper. Værdata innhentet automatisk for aktuelt reisetidspunkt, og flytiden beregnes både med  og uten vind.

Som om ikke dette var nok, det finnes som del av briefingen en vertikalprofil av hele flygningen, denne kan brukes separat og uavhengig av selve flightplanningen, bare å taste inn veipunkter. Funksjonen kalles GRAMET, og presenterer seg slik:

Skjermbilde 2014-10-08 kl. 11.51.41

Her vises temperaturer og vind, ising, 0-isoterm, skyer, CB og terreng, se denne linken for forklaringer. En fantastisk flott visualisering, her fra en planlagt flytur mellom Colmar (LFGA) og Cannes/Mandelieu (LFMD).

Hvis du velger å ta ut hele innholdet av briefingen i PDF, blir det mange sider (15-20). Her er et eksempel fra samme flytur.

Alt i alt en meget velutviklet løsning, siktet inn på å løse oppgaven med planlegging av en IFR-flytur. Om det vil foreligge løsning for VFR senere vites ikke.

EuroGA, som drives av dem meget kompetente Peter Holy har en blogg hvor løsningen diskuteres, og hvor man kan foreslå forbedringer. Peter deltar selv i diskusjonen, han har mye å bidra med. Skal du en tur til UK, bør du studere hans råd om flygehøyder, ellers risikerer du å falle ut av systemet og ende opp VFR.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i IFR, Nyheter, Planlegging og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s