Nye driftsbestemmelser for almenfly har trådt i kraft

Foto: Torkel Hasle

Foto: Torkel Hasle

Du kommer ikke utenom! Lær deg likegodt EASA’s  akronym for almenfly: NCO, dvs NON-COMMERCIAL AIR OPERATIONS WITH OTHER THAN COMPLEX MOTOR-POWERED AIRCRAFT.

GA (general aviation) omfatter både kommersielle operasjoner, og ikke-kommersielle (privat, klubb). De fleste av oss faller i den siste kategorien. Hvis du har problemer med alle forkortelsene i EASA-reglene, kan du tatt en titt på dette dokumentet.

Grensen for complex aircraft er ved mer enn en turbin-propell og alle turbo-fan, dvs at en Malibu Meridian eller  Pilatus PC-12 er non-complex, mens Eclipse 500  eller Cessna Mustang er complex.

28. oktober trådte de nye EASA-bestemmelsene i kraft. De  gjelder for sertifserte fly. For veteran- og hjemmebygde fly  (Annex II) gjelder fortsatt de gamle reglene i BSL D 3-1. Det er vel sannsynlig at disse vli bli tilpasset etterhvert.

Det er lagt opp til at reglene skal være mer praktisk rettet for bruk av moderne hjelpemider; det er ikke så veldig lenge siden det var strengt forbudt å koble GPS-kabelen til strømuttaket. Nå kan man bruke de nye duppedittene som erstatning for fastmontert utstyr, bare man sørger for at utstyret ikke forstyrrer det fastmonterte utstyret. Det er overhodet ikke noe problem med moderne nettbrett, de er jo i utstrakt bruk i airliners.

Ellers er reglene oppmyket og gjort mer forståelige, bl.a. ved konsistent bruk av natt.

IAOPA Europe har deltatt aktivt under utarbeidelsen, og har blitt lyttet til. Det eneste området hvor det er en problematisk skjerpelse, er når det gjelder farlig gods. Selv om vi flyr rundt i en potenisell brannbombe, med opptil 400 liter bensin, er det i praksis ikke mulig å ta med en 5-liters kanne med bensin til påhengeren eller motorsagen. Men det jobbes med saken, og målet er at teoretikerne uten bakkekontakt og flyerfaring ikke skal få det siste ordet.

Norges fremste ekspert på lover og regler   på GA-området, redaktør Torkell Sætervadet i Flynytt har laget en flott oversikt over de nye reglene, se denne linken. Den er vel verd å studere, og meget oversiktlig.

Dessuten har Luftfartstilsynet forsøkt å sammenstille hele regelverket i en lenkesamling, slik at du kan klikke deg rundt: lenke.

Som om ikke det var nok, Luftfartstilsynet har også utarbeidet et nettkurs,  som gir en innføring i de nye reglene, og du kan avslutte gjennomgangen med en quiz, for å sjekke at du har fått med deg stoffet. Hele oppslaget fra Luftfartstilsynet finner du her.

Luftfartstilsynet skal ha ros for tiltaket, den eneste innvendingen er at dette burde kommet før, nå foreligger det først etter at de nye reglene er trådt i kraft. Men kudos til Thomas Hytten (GA-ansvarlig i LT), som står bak dette informasjonstiltaket.

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Nyheter. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s