Fortsatt høye GA-gebyr

Torkel Hasle er president i AOPA Norway.

Torkel Hasle er president i AOPA Norway.

Siden 2004 har gebyrene økt med 45 prosent mer enn konsumprisindeksen, skriver AOPA-president Torkel Hasle i høringsuttalelsen til neste års gebyrregulativ:

«AOPA Norway har gjennomgått forslag til gebyrer for luftfarten for 2015, og konstaterer at gebyrene  isolert sett innebærer moderate endringer, i tråd med forslaget til statsbudsjett.

Gebyr for skilltest PPL er redusert betydelig, men det er kun fordi utgifter til kontrollant nå skal dekkes av den enkelte kandidat direkte. Dermed er reduksjonen kun tilsynelatende, i realiteten er det nok også her en økning. Vi har beregnet de samlede økninger for GA-segmentet til ca 4 % fra 2014 til 2015. Fra 2004 til 2015 er den reelle økningen utover konsumprisindeksen beregnet til hele 45 %, se vedlegg.

Ser man på årlig belastning for en GA-pilot med eget fly, vil utgiftene bli slik for 2015:

Luftdyktighetsgebyr inntil 2000 kg 5 700
Avgift Post- og Teletilsynet for radioer 1 800
Rettighetsforlengelse PPL 1 330
Legeattest kl 2 2 200
SUM 2015
11 030

Dette er en betydelig sum som må legges på  bordet før man i det hele tatt kan fly.  Hvis man flyr 10 timer pr. år, vil gebyrene utgjøre hele  kr 1100 pr. time!

De gebyrene som tilfaller Tilsynet er helt uten arbeidsinnsats, bortsett fra fakturering.  Det samme gjelder Post & Teletilsynet, som kun sender ut en faktura, ingenting  annet. Hvorfor ikke gjøre som Danmark og kutte årsgebyrene helt?

På bakgrunn av en klar tendens til økte kostnader og avgifter, som vil kunne føre til redusert aktivitet og mindre flyging, ser vi med stor bekymring på fremtiden. En mulig virkning av dette, vil være at flere vil vurdere å flytte registrering og sertifikater til utlandet.

Det er forøvrig helt umulig, ut fra det foreliggende materiale å vurdere kostnadsdekning for GA-segmentet.  I tillegg har vi hatt en del tilfeller av feilbeslutninger i Luftfartstilsynet, som har ført til tildels betydelige merkostnader for grupper eller enkeltpiloter. Det synes fortsatt å være et stykke igjen til Luftfartstilsynet leverer 100%, dermed kan man heller ikke kreve 100 % kostnadsdekning.

Prinsippet om full kostnadsdekning vil  også være meget krevende å håndheve i perioder med synkende aktivitet, fordi det vil være færre hoder å dele kostnadene på.  Hvis Tilsynet opprettholder eget kostnadsnivå, vil enhetskostaden måtte øke, og man er inne i en ond sirkel.»

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Nyheter. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s