AOPA Norway møter sjefen for GA-unit ved CAA (UK)

Rapson

Fra venstre: sekretær Tom Røren, Tony Rapson, president Torkel Hasle

President og sekretær for AOPA Norway hadde denne uken et møte med sjefen for GA-unit i det engelske Luftfartstilsynet (CAA), Tony Rapson. Møte ble avtalt på EASA-konferansen i Roma, og handlet om hvordan man hadde satt i gang en kampanje mot red-tape, The Red Tape Challenge, dvs. fjerning av unødvendige og byråkratiske regler. Prosjektet omfatter alle områder hvor offentlig styring er involvert, men hvert område har sitt eget program. Et av disse har fokus på General Aviation.

CAA har etablert en en egen GA-unit, med følgende målsetting:

  • develop and adopt an evidence and risk-based approach proportionate to the risk appetite of participants while still ensuring protection of uninformed third parties;
  • cut unnecessary bureaucracy, reduce disproportionate regulation and support and encourage the growth of a vibrant GA sector for the UK;
  • develop a culture of transparency and openness and to support and educate the GA sector to encourage sustainable compliance and use legal powers only as a last resort; and
  • improve communication with the GA sector, for example by providing targeted, relevant information in more accessible ways.

Arbeidet var dels rettet mot nasjonale regler, som bl.a. gjelder for eksperimentfly, dels mot EASA, som nylig har kommet med sitt Roadmap for GA.

Rapson ga klart uttrykk for at hvis et slik prosjekt skulle lykkes, var det helt avhengig av støtte fra toppen, i dette tilfelle fra regjeringen. Dessuten er det svært viktig å presse på hele tiden, ellers vil arbeidet stoppe opp. Det var god fremdrift i UK, men progresjonen innen EASA var ikke imponerende, det er ikke nok med ny sjef, medlemslandene må også ville endringer.

Det var kartlagt en rekke bestemmelser som ble gransket nærmere, og man kom opp med nesten 300 saker, der det kunne gjøres forenklinger, eller bestemmelsene slettes i sin helhet. Man hadde også fokus på å unngå gold-plating, dvs å gjøre reglene unødvendig strenge, utover lovens eller EASA’s minstekrav.

Rapson la ikke skjul på at hvis man ikke tok slike grep, ville hele GA-segmentet sakte men sikkert forsvinne, man ser allerede klare tendenser. Men ikke bare reglene truer GA; presset på infrastrukturen er stort, ikke minst fordi det kaster mer av seg å legge ut flyplassarealer til byggetomter.

EASA’s Roadmap for GA gjelder de fleste land i Europa, også Norge. AOPA Norway vil utfordre luftfartsdirektøren på hva man skal gjøre i Norge for «enklere, lettere, bedre regulering av GA».

Mer stoff her.

CAP 1123 inneholder detaljer om gjennomføring av prosjektet.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Myndighetskontakt, Nyheter og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s