– Forbilledlig av fartøysjefen!

LN-KAP på havaristedet. Foto: Privat.

LN-KAP på havaristedet. Foto: Privat.

– Fartøysjefen håndterte situasjonen som oppstod forbilledlig. En rask oppfattelse av problemet, korrekt håndtering ved å flate ut når unormale lyder og vibrasjon oppstod, reduksjon av motorpådrag og umiddelbart å legge plan for førevarslanding på egnet sted, var elementer som førte til et godt utfall av hendelsen.

Slik konkluderer Havarikommisjonen (SHT) i rapporten om akroflyet som mistet propellen ved Bjørkelangen i Akershus. Nødlanding på dyrket mark ble utført uten at ytterligere skade oppstod. Tre propellbolter hadde røket, og de øvrige tre antas å ha gjenget seg ut på grunn av for lavt tiltrekkingsmoment.

Havarikommisjonen mener at årsaken til tapet av propellen er at det var for lavt tiltrekkingsmoment på boltene, noe som har medført bevegelser på grunn av at propell og starterkrans har hatt for liten friksjon mot propellflensen på motorens veivaksel. Denne bevegelsen førte til brudd i boltene.

Undersøkelsene avdekket vesentlige forskjeller i opplysninger om propellboltenes tiltrekkingsverdier i propell- og flyfabrikantens vedlikeholdsprogram.

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Nyheter. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s