LT forslår endringer i Part SERA for å tilpasse VFR natt til norske forhold

Part SERA, som er felles europeiske lufttrafikkregler og operative prosedyrer,  ble innført i Norge i desember 2014. Etter kort tid ble det avdekket at de minstehøyder  for VFR natt som var fastsatt felles, ikke var praktikable i Norge. Minstavstand til terreng var så høye at VFR natt ikke kunne utøves i mange områder med fjellterreng.

Norge av et av de relativt få land som tillott VFR natt etter de gamle reglene. EASA la til grunn at hvis man skulle fly VFR natt, måtte man følge de samme regler som for IFR, men det er ikke veldig smart, man trenger jo bakkekontakt.

Part SERA tillater nasjonale avviksbestemmelser, og LT har nå foreslått at minsthøyder for VFR natt skal være de samme som for VFR dag, forutsatt flysikt over 10 km og skydekkehøyde over 2 000 ft AGL. Special VFR natt vil også være tillatt.

Høringsfristen er satt til 30. oktober, og AOPA Norway støtter forslaget til  endring.

I påvente av nye regler er det mulig å få særskilt tillatelse, se link.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Myndighetskontakt, Sikkerhet og merket med . Bokmerk permalenken.

Ett svar til LT forslår endringer i Part SERA for å tilpasse VFR natt til norske forhold

  1. Tilbaketråkk: Endringer i VFR natt er nå vedtatt | AOPA Norway

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s