Jeppesen med VFR-løsning for Mobile FD

Jeppesen

Klikk på bildet for stor visning

Endelig har Jeppesen kommet med støtte for VFR-kart i sin Mobile FD app for iOS/iPad. Da burde løsningen for den rene VFR-utgaven av Mobile FD vøre rett rundt hjørnet.

Fra før har appen støtte for IFR low and high underveiskart, nå er det kommet til  flere  detaljer spesielt tilpasset VFR:

  • veier og jernbaner
  • byers utstrekning
  • VFR rapporteringspunkter
  • markering av kontrollsoner
  • frekvenser for tårn/flykontroll
  • fugleområder

Mobile FD har vist seg som en meget god og stabil app, som brukes i mange profesjonelle miljøer. Den har sin styrke  under  IFR, bl.a. fordi den inneholder alle approach-kart som Jeppesen utgir. I tillegg har den underveiskart av meget høy kvalitet, svært konfigurerbare.

Oppdatering av kartbasen er meget enkel, og appen håndterer både gamle og nye kart. De nye kartene vises automatisk den dagen de trer i kraft. Det er mulig å gjøre en «sneak-peak», dvs kikke på nye kart før de trer i kraft, slik at man kan være forberedt på det som kommer.  Etter at nye kart er gyldige, kan man allikevel hente frem gamle kart (forrige versjon), om det skulle være nødvendig.

Kart kan skrives ut direkte fra iPad, dog kun et av gangen, og utskriften er i A4-størrelse, ikke optimalt. Det krever dessuten at din skriver har støtte for AirPrint. Ellers er det mulig å lagre og videresende kart via skjermdumpfunksjonen.

Jeppesens app er overlegen når det gjelder korrekte og oppdaterte data. Ingenting er tilfeldig. Men så koster det også en god del. Northern Europe IFR (til Paris) koster €950 pr år, det inkluderer 4 lisenser, som kan fordeles på app eller Windows PC. Sistnevnte løsning gir mulighet for utskrift av hele trip-kits på ferdighullet spesialpapir i A5, akkurat som de gamle papirkartene. VFR-kart for Skandinavia koster ca €100 i året.

Appen fungerer usedvanlig bra med iPad som har innebygget GPS, den er meget følsom og faller sjelden ut.  En egen knapp gir deg bakkefart, GPS-høyde, posisjon og nøyaktighet. En funksjon som er kommet til  i det siste, er at flyets posisjon vises på innflygingskartet og  taksekartet, som automatisk dukker opp når du lander. Taksekartene har markering for hot-spots. Det kreves en nøyaktighet på bedre enn 17m for at flyet skal vises på taksekartene, nøyaktigheten er høy. Uten tvil gir dette økt sikkerhet, og en god støtte når man er på ukjente flyplasser.

Den innebygde GPS fungerer selv når iPad er i flight-mode, og den er så følsom at den tar inn signaler innendørs eller i et rutefly. Det er f.eks. mulig å følge  hele den lange taksingen for takeoff på Schipol (EHAM) 36L/18R.

Fordelen med appen er at alt er tilgjengelig på et sted. Det er lett å skifte mellom flyplasskart og underveiskart. Lyset på skjermen kan justeres direkte fra appen, og skjermen kan låses.

værVærtjenester er integrerte, og lastes ned før hver flytur. Værdataene overlegges kartet, og det er mulig å hente ned data for ising, lyn, turbulens, høydevind og METAR og TAF. Prognoser for kommende perioder kan vises dynamisk.

Mobile FD har ikke støtte for å legge inn eller lagre operativ flygeplan, men mulighet for å legge inn rute, basert på veipunkter eller airwaynummer, noe som sparer inntasting. Rutene kan lagres for senere bruk. Rutens totale lengde i NM vises.

Som alltid er iPad  sekundærhjelpemiddel, det bidrar til økt sikkerhet og mindre belastning på piloten. Det som mangler, er terrengdata, og det er heller ikke mulig å kjøpe/laste ned dette som tillegg.  Der må man støtte seg til andre apper, f.eks. Airnav Pro.

En skjønnhetsflekk er at de spesielle norske bokstavene ikke håndteres, de forsvinner rett og slett, rapporteringspunktene til ENTO blir RYSUND, RAVNYA, VIDARSEN, SRUM osv. Det blir nok rettet opp raskt.

Heller ikke støtter appen  nye Apple Watch, men det er kanskje like greit; en duppeditt mindre å forholde seg til – og lade opp.

 

 

 

 

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i IFR, iPad, Nyheter og merket med , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Jeppesen med VFR-løsning for Mobile FD

  1. Jeppesen har altid vært «gullstandarden» Dessverre er den ikke det lenger. I hvert fall for oss som flyr hovedsakelig VFR.
    Før en kjøper dette i dyre dommer for å fly VFR så bør man være klar over at de flyplassene i Norge som ikke står i AIP og er oppdatert av Avinor ikke er med i Jeppesens systemet lenger. ( for eksempel Kjeller Jarlsberg, Eggemoen, sansynligvis også Geteryggen, osv.) De har ikke vært det siden «NAK » avsluttet avtalen med å oppdatere mot Jeppesen. Jeppesen «tar» kun informasjon fra offentlige kilder.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s