Endringer i VFR natt er nå vedtatt

Etter innføring av Part SERA ble det på generelt grunnlag tillatt med nattflyging, men de fastsatte minstehøydene var ikke hensiktsmessige i Norge.  Se tidligere artikkel.

Endringene i de spesielle norske reglene er nå vedtatt og kunngjort i AIC-N 1/16:

Følgende regler gjelder nå iht. BSL F 1-1:

§12 SERA.5005(c) Visuelle flygeregler om natten
Flyging etter de visuelle flygeregler er tillatt om natten. Vilkår beskrevet i SERA.5005(c) skal følges. Dersom flysikten er minst 10 km og skydekkehøyden er minst 2000 fot, kan minstehøyder beskrevet i SERA 5005(c)(5) reduseres, men ikke lavere enn hva som fremgår av SERA.5005(f).

§14a SERA.5010(b) Spesiell VFR i kontrollsoner
Spesiell VFR-flyging er tillatt om natten.

Krav om særskilt tillatelse for VFR natt utgår
Siden nye krav nå er innarbeidet i BSL F 1-1 er det ikke nødvendig å søke særskilt for å fly etter visuelle flygeregler som publisert i AIC N 22/15 15 SEP.

Hva som fremgår av SERA.5005(f) finner du her. Vi skulle gjerne sett at dere publiserer regler som er lett tilgjengelige og lette å forstå.

Skjermbilde 2016-01-27 kl. 15.44.37Slik gjør den svenske Tranportstyrelsen det!

 

 

 

Part.SERA har et helt annet navn (her på dansk).
Klikk på dokumentnavnet for å laste ned (66 sider PDF) :

Skjermbilde 2016-01-27 kl. 15.22.02Eller: gjør som den svenske Transportstyrelsen og lag en veiledning om de nye trafikkreglene for VFR-flyging, og hold den ajour!

Klikk på bildet for å laste ned det svenske dokumentet. Forbilledlig!

Vær oppmerksom på at det kan være avvik fra land til land,  og dette må sjekkes mot BSL F.

 

 

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Myndighetskontakt, Nyheter, Regler. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Endringer i VFR natt er nå vedtatt

  1. Heisann
    Se også veilederen som vi utarbeidet ifm. innføringen av Part SERA.
    http://public.caa.no/Part_SERA/index.html

    Den ble oppdatert 27. januar med endringene som følge av VFR natt, men siden vi er helt nødt til å prioritere arbeidet med RPAS, må dessverre artikkelen om siste endringer i SERA vente litt. Oppdatert informasjon kommer.

    Mvh
    Thomas Hytten
    Luftfartstilsynet

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s