Torp vant over Avinor Flysikring – igjen!

Torp flyplass

Torp flyplass – nymalt rullebane

Avinor Flysikring (AFS) , som driver flysikring på norsk territorium på vegne av Staten, saksøkte Sandefjord Lufthavn (SL) som nektet å betale for  innflygingskontroll i Farris TMA. Det dreier seg om et årlig beløp på ca 15 MNOK. SL betaler allerede 35 MNOK (sic!)  for tårntjenester, noe de mener er mer enn nok, et beløp som har steget fra 12 MNOK i 2001 – med uendret trafikkmengde.

Saken var oppe i tingretten i Sandefjord i fjor, og SL vant klart. Dommen finnes her. Den ble anket til lagmannsretten av AFS, og kom opp i Agder lagmannsrett i månedsskiftet mai/juni. Også denne gangen vant SL en klar seier, i en kort og klar dom. Det gjenstår å se om AFS anker, fristen er ikke ute i skrivende stund. Rettens begrunnelse er at det ikke kan kreves betaling for en tjensteste når det ikke finnes en avtale mellom partene, og det heller ikke er hjemlet i lov eller forskrift. Nokså opplagt!

SL’s argument var også at tjenesten ikke er rettet mot flyplassen, men mot flyene, og at rette adressat er flyselskapene.  Slik er det for underveisavgiften, og det er ingen prinsipiell forskjell her, tjenesten utføres av de samme personene fra samme sted (Oslo kontrollsentral på Røyken).

thumb_Torkel_1024

Tidligere president Torkel Hasle

Tidligere president Torkel Hasle vitnet til fordel for SL både i tingretten og lagmannsretten, sammen med bl.a. tidligere luftfartsdirektør Heine Richardsen, og tidligere direktør i Eurocontrol  Bo Rederborn (kun lagmannsretten).

Vitene beskrev en situasjon i våre naboland som var vesensforskjellig fra Norge. I Sverige er det kun Arlanda som har innflygingsavgift (TNC), og det vurderes innført på Landvetter, som har 3 ganger så stor trafikk som Torp.  Swedavia har beregnet samlede utgifter for tårn og inflyging på Landvetter til 25 MSEK. Torp kreves for 50 MNOK, dvs. 6 ganger så mye, når det tas hensyn til trafikkmengder.

I Danmark har Kastrup, Roskilde og Billund TNC-avgift (terminal navigation charge). Billund er en interkommunal flyplass, ca dobbelt så stor som Torp, målt etter flybevegelser og pax. Der håndterer Naviair tårntjenester og innflyging, og innkrever ca. 20 MDKK pr. år fra flyselskapene. Flyplassen blir ikke belastet med noe av dette. Naviar mener de har et overskudd på 800 000 DKK av denne tjenesten.

Ut fra disse sammenligninger burde flyene til og fra Torp bli belastet med 8-10 MNOK i TNC-avgift, ikke 50.

Bo Rederborn, tidliger direktør i Eurocontrol

Bo Rederborn, tidligere direktør i Eurocontrol

Bo Rederborn sa rett ut at kostnadene som Torp pålegges ikke ville bli akseptert i Sverige. Han vet hva han snakker om, som en av de øverste tidligere sjefene i Eurocontrol. Det er vanlig at flyplasser med mindre enn 70 000 kommersielle flybevegelser ikke har TNC-avgift, dette løftes over på underveisavgiften.

Tidligere luftfartsdirektør Heine Richardsen

Tidligere luftfartsdirektør Heine Richardsen

 

Richardsen påpekte at Avinor legger mer og mer av avgiftene over på innflyging, for å redusere underveisavgiftene. Det norske nivået for underveisavgifter er 35-40% lavere enn våre naboland, og tiltrekker seg mye trafikk fra overflyging.

 

EU kom i 2013 med en ny forordning 391/2013, som viser veien videre for felles underveis- og TNC-avgifter. Det skal sikre konkurransedyktige priser og og enhetlig innkreving gjennom Eurocontrol. Prinsippet er at avgiftene skal faktureres flyselskapene gjennom Eurocontrol. Dette forslaget er gjennomført i norsk lov, men med betydelige modifikasjoner, se her. For en uteforstående er det vanskelig å se noen koblinger til forordningen overhodet, forskriften bærer preg av å være  gammelt slagg, med paralleller tilbake til den tiden det het Luftfartsverket.

I tillegg ble det utarbeidet et høringsnotat for å tvinge Geiteryggen, Torp og Rygge til å betale for innflyging fra AFS.  Det er foreløpig lagt på is, spørsmålet er om det nå blir børstet støv av. Forslaget er en skivebom, og fortjener ikke å bli vedtatt.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Myndighetskontakt, Nyheter og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s