EASA – ulykkene går ned, men det gjør også aktiviteten

Skjermbilde 2016-07-09 kl. 11.07.50EASA har publisert sikkerhetsstatistikk for 2015, som viser en nedgang i antall ulykker, sammenlignet med gjennomsnittet for foregående år.  Men samtidig må man anta at trafikken har gått ned, så det er ikke nødvendigvis slik at det er blitt sikrere å fly.

Dessverre er trafikkstatistikken mangelfull, Luftfartstilsynet har ikke tall etter ca. 2010. Vi vet, bl.a. på bakgrunn av medlemstall i GA-organisasjoner og klubbaktiviterer at det er er en klar reduksjon.

Her er utviklingen de siste 10 årene:

Skjermbilde 2016-07-09 kl. 11.16.25

 

 

 

 

Et interessant forhold er å studere i hvilken fase ulykkene skjer, det vises i denne tabellen:

Skjermbilde 2016-07-09 kl. 11.22.24

 

 

 

 

Langt de fleste ulykker skjer under landing eller ved takeoff. Å snu denne trenden lar seg gjøre, det er å trene mer, fly flere touch-and go. Fly gjerne med instruktør, og dra ut når det er litt ufyselig sidevind eller gusty; husk flyets begrensninger. Hvis du gjør dårlige landinger selv i stille vær, er det virkelig på tide å komme seg opp av sofaen.

Å trene landinger er viktig, prøv å lande så nøyaktig som mulig, midt på centerline. Tren landing med og uten flaps, og med og uten motor. Det kan jo hende at du ikke får ut flapsen, da er det greit å beherske teknikken med side-slip.

Når du flyr landingsrunder, prøv å beregne korrekt vinkel, slik at du får 2 hvite og 2 røde lys på PAPI, hvis flyplassen er slik utstyrt. Prøv å memorere trapes-figuren for rullebanen, det kan hende du må lande på en rullebane uten PAPI/VASI. Unngå ballooning, og prøv å få steilevarsel når du setter hjulene  på bakken.

Skjermbilde 2016-07-10 kl. 09.56.47

Ser vi på ulykker med dødelig utgang i perioden 2006-2015, er Aircraft upset in flight (eller Loss of Control) den klart største årsaken, med 47% av ulykkene. Her gir man ytterligere forklaringer:

  • Pilotenes manglende forberedelser i planlegging og beslutningstaking
  • Bruk av standard prosedyrer og sjekklister
  • Kunnskap og kompetanse
  • Stress under operasjoner

Igjen er det å trene mer, ikke presse på med dårlig tid, og å være godt forberedt. Det er ikke smart å tøye grensene, lag dine egne personlige minima, som gjerne kan være høyere enn det lov og forskrift tilsier. Lær deg å beherske hjelpemidlene og vær klar over deres begrensninger. EGAST har en egen veileder Using Advanced Navigation Technology Safely

Deretter kommer CFIT (Terrain Conflict). De fleste kan i dag skaffe seg kart med terrengdata, men det gjelder selvsagt at man til enhver tid holder seg VMC, med mindre man innehar IFR-rating. Viktig også  å  overholde krav til minstehøyder.

Motorfeil står for under 10% av ulykkene. Rigide regler for vedlikehold ser ikke ut til å hjulpet på statistikken.

Det er holdningsskapende arbeid som må til, slik at man utviser godt flygerskjønn, eller airmanship som det heter på «nynorsk».

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Sikkerhet og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s