8,33 kHz radioer – er du klar – og kjenner du reglene?

Krav til radio med 8,33 kHz kanalseparasjon under FL195 har lenge vært et tema. Formålet er å tredoble antall frekvenser i Europa, og unngå at man med tiden vil gå tom.  De gamle frekvensene beholdes, men  utstyr som ikke tilfredsstiller de nye kravene, vil ikke lenger kunne benyttes, fordi båndbredden er for stor og forstyrrelser på nabokanaler vil kunne oppstå.

Iverksettelsen er av EASA fastsatt til 1. januar 2018, bortsett fra i noen land i utkanten av Europa, bla. a. Norge, Finland og delvis Danmark, hvor gjennomføring utsettes til slutten av 2025.

Luftfartstilsynet har nylig lagt ut en artikkel om temaet, men noen forhold er ikke berørt.  Det gjelder spesielt krav til to radioer for IFR, og om begge radioer da må være 8,33-kapable. Dette er et tema som er blitt diskutert i årevis, men som først har funnet sin avklaring etter betydelig press.  Bl.a. måtte tyske AOPA gå helt  til samferdselsministeren, som innrømmet at de tyske reglene var i strid med EU-retten, mer om det nedenfor.

I 2016 ble det innført nye operative regler av EASA, og for vårt segment er det Part-NCO (Non commercial operations other-than-complex motor-powered aircraft) som gjelder. I Subpart D er krav til utstyr (IDE – instrumenter, data and equipment) listet opp.  Det er ikke krav til to radioer for ikke-kommersiell trafikk, heller ikke to  høydemålere, i motsetning til tidligere bestemmelser.

NCO.IDE.A.190 Radio communication equipment

  1. (a)  Where required by the airspace being flown aeroplanes shall be equipped with radio communication equipment capable of conducting two-way communication with those aeronautical stations and on those frequencies to meet airspace requirements.
  2. (b)  Radio communication equipment, if required by (a), shall provide for communication on the aeronautical emergency frequency 121.5 MHz.
  3. (c)  When more than one communication equipment unit is required, each shall be independent of the other or others to the extent that a failure in any one will not result in failure of any other.

Hvis man har to radioer, kreves det da at begge har 8,33 kHz separasjon? Svaret er nei, basert på følgende uttalelse fra britisk CAA:

Dual radios and existing 25kHz systems

Aircraft will need to be equipped with the number of 8.33 kHz capable radios required by operational rules. So where the carriage of two radios is required, both radios must be 8.33kHz VCS capable.

Non-commercial operations fall under Part NCO which does not include a requirement for aircraft to carry dual radios. But owners are advised to check the relevant regulation to their own operations in order to establish what is required.

Existing 25kHz radios can be left installed provided that they are only used for exempted frequencies, such as the emergency frequency.

Dette er meget gledelig, ikke bare klarer man seg med en 8,33-radio, men hvis man har 2, kan den andre brukes som nødradio på 121,5 eller 123,1 MHz. I tillegg vil mange frekvenser fortsatt være 25-kHz i lang tid fremover, noen permanent, f.eks. TWR og ATIS, og da kan den gamle radioen benyttes.  I 8,33-systemet heter det ikke lenger frekvenser, men kanaler (channels), og frekvensen 118,000 vil i 8,33-systemet hete kanal 118,005. Kanalnummeret avrundes for å slippe å bruke 4 desimaler, se tabellen til høyre.

CAA sier også at en backupradio kan være håndholdt,  de lister opp radioer fra Icom og Yaesu med støtte for 8,33, som kan skaffes for under €200 (ex. frakt og mva).

Det er flere grunner til at det er smart å beholde den gamle 25kHz-radioen, bl.a. er det krav til lyttevakt på 121,5 når  du krysser Skagerak eller Nordsjøen – men bare i dansk sektor. Dansk AIP GEN 1.5.7

 

 

 

I Tyskland er det krav om to radioer i klasse C luftrom. Tyske AOPA tok en fight om dette, etter å ha ventet lenge på en avklaring, og til slutt måtte samferdselsministeren gi seg, og  uttrykte følgende (dårlig oversatt med Google Translate):

«Non-kommersielt drevne luftfartøy i IFR flyging i luftrom C må være utstyrt med en radiotelefonutstyr som innbefatter en radio apparat med 8,33 kHz kanalavstand og med en ytterligere radioinnretning med 8,33 kHz eller 25 kHz kanalavstand. Her kan det 25 kHz radioen i luftrommet hvor blir utløst med en kanalavstand på 8,33 kHz, for så å bruke den nødstilfelle frekvens (121.5 MHz) og den hjelpefrekvens for søk- og redningsoperasjoner (123,1 MHz) benyttes , Den tolkningen, særlig på bakgrunn av forordning (EU) 965/2012 og dens forgjenger forordningen (EØF) 3922/91, som eksplisitt toveis radioer etterspørselen etter kommersielt drevet fly og er ikke unikt for øvrig. «

Case closed!

Et interaktivt kart som viser hvilke luftrom  under FL195 som krever 8,33 kHz radio finner du ved å  trykke på  bildet.

 

 

 

Oppsummering

  • For flyging Norge er det ikke krav til 8,33-radio under FL 195 før i 2026.
  • Hvis du skal fly til utlandet, må du sjekke hvilke krav som gjelder, men det er nok sikrest å ha en radio med 8,33 kHz separasjon.
  • For ikke-kommersiell IFR-flyging er det ikke krav til 2 radioer.
  • Det kan være smart å anskaffe en håndholdt 8,33-radio som backup.
  • Hvis flyet har 2 radioer, kan den andre være backup for bruk på nødkanalene.
  • En 25-kHz-rado  bør ikke brukes på 8,33-frkvenser, pga interferens på nabokanaler.
  • Husk å legge inn utstyrskode Y  for 8,33 når du filer flightplan. Ellers kan du risikere at flightplanen ble avvist.
Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Eget fly, IFR og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s