Vellykket EASA-konferanse om GA

EASA arrangerte sin årlige Safety-konferanse i Roma i midten av oktober. Fra AOPA Norway deltok president Torkel Hasle og sekretær Tom Røren.

Denne gang var mottoet:

Towards simpler, lighter, better rules for General Aviation

EASA’s nye leder har allerede tatt grep og stoppet kravet om registrering av ATO-er, de trenger en tenkepause, og lar gjeldende ordning fortsette i tre år.

Grant Shapps, leder i det konservative partiet og medlem av den britiske regjeringen, og entusiastisk GA-pilot, holdt et meget engasjerende og velformet innlegg, hvor han sterkt gikk inn for «cutting red tape», dvs. fjerne unødvendige byråkratiske regler og beholde det som har vist seg å fungere og som gir økt sikkerhet. UK har allerede satt i gang et program, og AOPA Norway har fått en avtale om møte med CAA UK’s leder for GA, Tony Rapson.

Flere påpekte misforholdet mellom ulykkesfrekvens i Europa og USA, men ingen kunne gi en fyllestgjørende forklaring på hvorfor ulykkene i Europa ikke har gått ned i løpet av de ti siste år. Det var tydelig for de fleste at mer komplisert regulering ikke var veien å gå.

EASA’s sjef Patrick Ky oppsummerte konferansen med disse 6 forpliktende målene:

  1. IFR Flying: Easier access of GA pilots to IFR rating, as a concrete measure that will improve safety.
  2. Training: By end of 2018 the 3rd option for licensing will be fully developed providing a simple system for pilot training outside ATO.
  3. Part-M ‘Light’: Work towards a simpler and more proportionate framework for aircraft maintenance and license: a Part-M ‘Light’.
  4. Technology: Continue development of  CS-STAN and other similar tools to enable the introduction of new technologies which contribute  to safety.
  5. Simpler Certification: Towards a simpler framework for certifying LSA aircraft in the short term by increasing the support to applicants e.g. workshops , document templates etc. in the long term by amending applicable regulations in order to bring a radical simplification.
  6. Industry Standards: Build on the improvements of CS-23/Part-23 on other CS or regulations in order for EASA to focus on its safety objectives and to delegate the preparation of associated standards to industry groups (ASTM, ASD etc.)

I tillegg ryktes det at EASA hadde vedtatt å akseptere STC-er fra USA for installasjon av nytt utstyr, slik at det ikke lengre kreves egen EASA-basert STC. Dette er ikke publisert ennå.

Redaktør i Flynytt, Torkell Sætervadet, ledet et panel, hvor bl.a. Patrick Ky deltok, og han stilte avslutningsvis spørmålet:

Dere sa dette i 2006, i 2009 og 2012, hva gjør at vi denne gangen kan tro på dere?

Alt i alt en meget nyttig konferanse, med mange positive signaler. Men vi skal ikke glemme at tolkningen og praktiseringen av reglene står og faller på de nasjonale luftfartsmyndigheter, som må slutte med gold-plating, dvs. forsterke og vanskeliggjøre reglene.

Her er presentasjoner fra de 8 paneldiskusjonene (pdf). Klikk på lenkene og tast ctrl-L (Win) eller cmd-L (Mac) for  fullskjermvisning:

Dette innlegget ble publisert i Myndighetskontakt. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..